I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ratings and Recommendations by outbrain

Ahad, Disember 23, 2012

22/12/2012 - HANGOUT WITH MY LUV

Weeehuuuu...
Hepi sngt3....

Smlm hangout dgn yg t'syg...
Dh lame sngt kiteorg x hangout together2...
Lately nie Mr.M bz sngt dgn keje...
Kadang2 trase ati gak coz ssh sngt dye nk spend time dgn saye...
Tp bile pikir2kn balik,xpe lah dye bz cari rezeki utk kami jgk nnti kn..
Kiteorg hangout dkt2 cnie je..
Malas nk g jauh2..
Mr.M bwk sy g Space U8...
G c2 pun coz nk tgk movie je sbnrnye...
Smpai je kt sna trus g beli ticket movie..
Kiteorg pilih tgk cite HOBBIT..
Movie start kul 3.30 kiteorg de mase 1 half an hour lg..
So kiteorg decide g cuci2 mate dulu..
Oleh kerane Mr.M sy lapar,pas je cuci2 mate kiteorg g mkn kt HARDWARE CAFE..
HARDWARE CAFE nie de mknn eastern,western n mcm2 g lah..Kek pun de gak...
Mcm Secret Recipe pun ade..Harga pun lebih kurg je..
Hardware Cafe nie de dua kombinasi..
Kombinasi antara cafe & hardware shop..
Naseb baek mknn kt cnie sdp b'baloi lah byr mhl2..

Pas mkn2 br lah kteorg g tgk movie...
HOBBIT cite dye ok lah..Not bad but boring skit..
Naseb lah de gak scene2 yg klakar klu x msti cite 2 x best lgsg..

Habis je je tgk movie kiteorg dh xtau nk g mne so kiteorg decide balik je terus..
Kpd Mr.M,tq for everything...
Saye hepi sngt3 bile bersama dgn awk...
Luv u till Jannah...


Ahad, Disember 09, 2012

Outstation - KELANTAN

Lame rasenye x update belog kesygn nie...
Rindu plak rasenye kt belog nie..
Sbnrnye lately nie bz skit..
Bz dgn keje yg xpnh de kesudahannye..
Mcm2 bende nk kene buat..
Mcm2 mslh yg timbul..
Tp alhamdulillah semuanye ok je..
Cume agak stress skit..

Nie nk share skit nie..
Ari 2 start ari selasa smpai jumaat g outstation kt KELANTAN..
Jauh btl p'jlnn nk ke sana..
Sepanjang p'jlnn 2 byk btl lori balak..
Pas 2 style org kelantan drive kete amat lah slow..
Mcm org drive nk b'siar2 je..
Tp alhamdulillah lah coz slmt gak smpai sna..

Renaissance Hotel

Kt kelantan sy dok hotel area Kota Bharu..
Hotel Renaissance namenye..
Hotel 2 ok lah..
Klu kire kn bintang bleh bg 4 bintang je kot...

Yg fail nye hotel nie dye punye k'bersihan..
Tp klu psl mkn kt hotel nie mmg t'baek coz byk choice..
Sdp plak 2..rase mcm dh b'kg2 berat sy naek coz mkn byk..huhuhu

Tp sempat gak lah sy b'sauna n b'jakuzi kt hotel nie..
So kurg lah skit lemak tepu sy nie..hahaha..

Wakaf Che Yeh
Kt Kelantan byk gak tmpt yg sy x smpt nk pegi coz x b'kesempatan.. :(
Sy juz dpt pegi Wakaf Che Yeh je..
Ermm nk cite psl Wakaf Che Yeh skit..
Org ckp tmpt nie best n murah2 kn...
Sy x setuju dgn kate2 org yg sy dgr 2 coz tmpt nie x seperti ape yg sy gmbrkn..

Wakaf Che Yeh nie sbnrnye Mcm uptown je..
X jauh beza lgsg..

Harga brg2 pun lebih kurg je..
So kt cnie xde lah sy shopping mne pun..

X best lgsg...

Kedai Makan
Cite psl kedai mkn plak..
Kedai mkn kt cnie tutup awl sngt..
So bile mlm2 nk mengeteh pun ssh..
Mamak pun tutup awal..
Kedai mamak plak xde roti canai..
Ssh btl nk cari kedai mkn..
Kedai mkn biase pun mknn nye manis2..
Nasi grg pun manis..
Naseb de HAYAKI..
So bleh gak lah lpk kt cnie coz 24 hour..


Munduk, Siam
First time jejak kn kaki kt siam..
Dr K.B nk ke Munduk nie x lah jauh sngt stgh jam je..
Pas 2 kene naek bot nk seberang sungai...
Naek bot nie byr singgit je 1 kpale..
So total dua hengget pegi & balik..
Nk tau x pe yg best kt cnie..
Klu korg yg suke shopping 2 msti giler dtg cnie..
Cnie sumenye murah2..
Mcm2 ade kt cnie..

Sempat lah sy beli tudung kt cnie..
Mcm2 design tudung sy beli..
Lebih dr sepuluh helai kot..
Toto kt cnie pun murah sngt..
Nk beli byk2 xbleh coz xde sape yg bleh bwk kn brg byk2 nie..
Tp dpt gak lah grab 3 toto..huhuhu..
Beras kt cnie pun murah gak..
Org kate beras siam nie sedap...
Xtau lah sy coz x pnh cube..
Tp ofismate sy beli beras dh mcm nk wt knduri dh..
Nk gak beli tp dh x cukup tgn..

Jersi pun murah2..
Quality kaen jersinye sngt lah bagus...

Pun x dpt nk beli coz bwk duet skit je..
Kire Munduk nie syurga m'beli belah lah..
Best sngt3..


Tasek Banding
Time nk balik umah ari 2 kiteorg blik ikut jln gerik..
Subhanallah..view otw balik 2 sngt lah cntek..
X t'kate canteknye..

Kiri kanan hutan n bukit bukau..
Sejuk je mate memandang..
Tenang & damai..

Ingt kn nk singgah kt rnr titiwangsa..
Tp xde rezeki coz dh t'lajak jalan..

Alang2 dh t'lajak so truskn jelah p'jlnn..
Walau x dpt singgah rnr titiwangsa 2 tp sempat gak lah singgah Tasek Banding..
Lg skali sy teruja dgn ciptaan Allah..
Subhanallah cantek ++++...

Mcm kt oversea..
Air taseknye biru je...
Rase mcm nk je terjun mndi kt tasek 2..

Sempat lah lpk2 kt c2 jap..
Mkn n minum kt c2 pun sdp..
So walaupun dtg dr jauh tp sngt lah b'puas ati..


Alhamdulillah...
Dpt gak merasa b'jln ke tmpt yg x pnh sy jejaki selame ari nie..
Bekerja smbil b'jln...
Mcm2 pengalaman sy dpt spnjg outstation nie..

T'baek..........
Syukur pd Mu Ya Allah..



Tempat sy mkn byk sngt - Renaissance Hotel


Bilik tmpt sy tido smpai t'lewat bgn - Renaissance Hotel



Toilet bilik sy - Renaissance Hotel



Ballroom tmpt sy melakukan kerja - Renaissance Hotel


Tmpt sy shopping tudung bagai nk giler.. - Munduk - Siam @ Thailand











Khamis, November 22, 2012

Alhamdulillah

Alhamdulillah....
Aku b'syukur sngt3 pdMu Ya Allah...
Syukur d atas segala nikmat yg tlh Engkau berikan.

Syukur d atas sgale rasa yg Engkau berikan.
Syukur d atas kebahagiaan yg Engkau berikan.

Sesungguhnya, Engkau m'hadiahkan aku pelangi selepas ujan.
Terima kasih Ya Allah...

Ahad, November 11, 2012

Congratz To My Luvly Cousin

T'sngt lah bz mggu nie...
Bz dgn preparation utk wedding cousin yg t'syg..
Dah rase mcm P.A dorg dh...huhuhu...

Utk keberapa kali nye jd pengapit lg...
Anyway best & happy sngt time wedding dorg nie..

Bkn pe, time2 cmnie lah dpt jmp semua sedara mara..
Alhamdulillah event bjln dgr lancarnye...
Cuaca pun ok time event 2...
To my luvly cousin,
Congratz...sy doakn kalian b'bahagia d dunia & d akhirat..

Amin...


Sweet sngt time nie coz time potong kek nie rosma nyanyi lagu Mencintaimu


Selasa, November 06, 2012

Farez Wedding

Congratz to my luvly cousin....
Dh jadi laki org dh ko kn....
Walaupun kite sebaye tp ko kawen dulu dr aku kn..
Dh jodoh ko kn...
Pape pun aku doakn korg bahagia d dunia & akhirat..













Khamis, November 01, 2012

JiWaKu

♥ Jiwaku menasihatiku dan mengungkapkan kepadaku bahawa cinta tidak hanya menghargai orang yang mencintai, tetapi juga orang yang dicintai dan yang tidak mencintai

♥ Jiwaku berkata padaku dan menasihatiku agar mencintai semua orang yang membenciku dan berteman dengan mereka yang memfitnahku dan yang berburuk sangka padaku.

♥ Jiwaku menasihatiku dan mengingatkanku agar tidak tertipu dengan kecantikan yang lahir dari keelokan luaran, kerna kecantikan yang luaran itu tidak menjamin kecantikan yang ada di dalaman.

♥ Jiwaku menasihatiku dan memintaku untuk mendengar suara yang keluar bukan dari lidah maupun dari kerongkongan. Ia memintaku agar mendengar suara – suara yang lahir dari sanubari setiap insani agar diriku sensitif dengan setiap kata – kata dan perbuatan yang lahir dari peribadi.

♥ Jiwaku menasihatiku dan mengingatkanku agar jangan menilai seseorang dengan menggunakan hati yang diselaputi kedengkian, keirihatian dan kegelapan. Nilailah seseorang melalui hati yang bersih agar diriku mampu melihat kejernihan disebalik kekotoran.

♥ Jiwaku berkata padaku dan menasihatiku agar memuaskan segala keinginan ku dengan segala perkara yang menyedarkanku betapa hinanya aku, betapa tiada nilainya diriku dan betapa berdosanya diriku.

♥ Jiwaku menasihatiku dan memintaku selalu mencari yang tak dapat dilihat, yang begitu sukar untuk mendapatkan, yang begitu sulit untuk dinikmati dalam amal iaitu keikhlasan yang diibaratkan semut hitam yang berjalan di atas batu yang hitam pada waktu malam yang penuh dengan kegelapan.

♥ Jiwaku mengatakan padaku dan mengundangku untuk menghirup harum tumbuhan yang tak memiliki akar, tangkai mahupun bunga kerana sesuatu hikmah yang baik untukku bukanlah hanya pada sesuatu yang mendatangkan keseronokkan kepadaku tetapi ia kadang – kadang lahir dari keperitan dan kesengsaraan

♥ Jiwaku menasihatiku dan memintaku agar tidak merasa mulia kerana pujian agar tidak disusahkan oleh ketakutan kerana cacian dan agar diriku tetap sedar diriku ini hamba yang hina kepada Allah yang Maha Mulia.

♥ Jiwaku menasihatiku dan memerintahku untuk melihat bahawa cahaya yang kubawa bukanlah cahayaku. Meski aku berjalan dengan cahaya, aku bukanlah cahaya. Cahaya itu datang dariNya dan yang menerobos kedalam hati – hati manusia terhasil dari keizinan dariNya.

♥ Jiwaku menasihatiku dan mengingatkanku untuk mengukur waktu dengan kematian yang sentiasa mengejari dari belakang agar senantiasa diriku manfaatkan setiap inci waktu untuk mendekatkan diri dengan Allah, Tuhan sekalian alam.

♥ Jiwaku menasihatiku dan mengingatkanku, berilah segala apa yang diriku mampu untuk Islam, andai ada sepuluh sen sahaja di poketku, sumbanglah walau sesen pun kerna itulah saham yang menguntungkan diriku di sana kelak.

♥ Jiwaku menasihatiku dan menegaskanku betapa perlunya aku menyampaikan kebenaran dengan cara apa sekalipun, berkata, menulis, menegur dan sebagainya kerna dengan hadirnya kebenaran barulah tertumbangnya kebatilan. Biarpun kebenaran itu ditekan, dicantas, dihimpit, kebenaran tetap kebenaran!

♥ Jiwaku mahu sahabat – sahabatku tahu yang diriku ini bukan orang yang baik, yang alim, yang warak dan yang terjamin Syurga. Aku hanya sebutir pasir yang boleh didapati di jalanan yang nilainya tidak mampu mengalahkan nilai permata mahupun mutiara. Aku hanya hamba biasa yang penuh dosa yang berharap Allah mengampunkan segala.

♥ Jiwaku menasihatiku dan saudaraku. Jangan jadi hamba kepada Dunia. Jangan jadi hamba kepada Harta. Jangan jadi hamba kepada Nafsu. Jangan jadi hamba kepada Syaitan. Jadilah hamba Allah yang sebenar – benarnya.

Isnin, Oktober 22, 2012

BAHAGIA BERSAMAMU

Alhamdulillah...
Aku bersyukur kerana dipertemukan dengan dirimu...
Aku bersyukur kerana dapat mengenali dirimu...
Aku bersyukur kerana kau menerima diriku seadanya...

Aku bersyukur kerana kau menyayangiku sepenuh hatimu...

Alhamdulillah...
Kehadiran dirimu mengisi kekosongan yang ada...
Kehadiran dirimu melengkapi hidupku...
Kehadiran dirimu membahagiakan aku...
Kehadiran dirimu mewarnai hidupku...


Alhamdulillah...
Indahnya saat bila bersama denganmu...

Indahnya rasa bila diri disayangi...
Indahnya hidup ini dengan kata-kata darimu...
Indahnya dunia ini dengan kehadiran dirimu...

Sesungguhnya....
Aku bahagia bila bersama denganmu...
Semoga kasih sayang yang kita bina kekal selamanya...

PadaMu Ya Allah aku bersyukur diatas segala nikmat yang kau berikan...

Khamis, Oktober 18, 2012

Tenang lah duhai hati

Ya Allah...
Hati aku nie rase mcm kene toreh2 je...
Pedih sngt3....

Sakit sngt3...
X tenang dibuat...
Air mata nie plak dari td x henti2 mengalir...


Ya Allah...
Kuatkan lah aku...
Tabahkan lah hati aku ini...
Berikan lah aku ketenangan...

Sesungguhnye aku redha akan ketentuanMu....

Ahad, Oktober 14, 2012

< Laksa >

T'ingin sngt nk mkn laksa...
Mcm mengidam plak rasenye...
Laksa nie prebet sy...
Klu mkn ari2 pun xpe coz sy xpnh jemu mkn laksa...
Slalunye klu nk mkn laksa bile time kt kg je...
Coz klu kt kg slalu request kt mak suruh wt kn laksa...
Tp ari 2 blik kg mak x smpt nk mskn laksa utk sy...
Sedih rasenye coz x dpt mkn laksa air tgn mak... :(
Tp xpe lah next time maybe mak bleh msk kn utk sy lg..
Teruk kn sy punye mengidam mengalahkn org pregnant je...
Coz t'ingin sngt3 & akhirnye sy msk laksa dgn sndirinye...
Bkn x reti nk msk sbnrnye cuma malas je...
Dpt gak lah sy mkn laksa walaupun x sesedap mak msk...
Yg best nye MR.M pun mkn laksa yg sy msk...
X tau lah pe rase agaknye...
Sorry ye MR.M klu laksa yg sy msk nie x sedap...
Btw tq MR.M coz mkn mskn sy yg first sy msk utk awk...




Sabtu, Oktober 13, 2012

ADAM

Adam itu, Kalau ada perempuan yang tidak balas salamnya, dikata sombong.
Adam itu, Kalau ada perempuan yang diam bila ditanya, dikata berlagak.

Adam itu, Kalau ada perempuan yang tidak senyum kepadanya, dikata poyo.
Adam itu, Kalau tidak ada perempuan yang membalas mesejnya, dikata kerek.


Adam,


Perempuan bagaimana yang engkau mahu jadikan calon isteri?
Perempuan yang dengan senang hati memberi salam kepada semua lelakikah?
Perempuan yang banyak bicaranya dengan melunakkan suaranyakah?
Perempuan yang murah senyum dan tawanya untuk semua lelakikah?
Atau..
Perempuan yang sentiasa berkepit dengan telefon tidak hirau kiri kanan membalas mesejmu kah?
Ini kah calon mu wahai Adam?

Ketahui ini wahai Adam,
Sungguhnya, perempuan itu manja.
Suka dibelai. Suka dikasih.
Namun, Adam.
Tahu apa erti batas pergaulan?
Jangan sewenang-wenangnya kau panggil perempuan itu sombong, berlagak, poyo dan kerek.

Kerana,
Bahawa perempuan itu menjaga aib kamu.
Bahawa perempuan itu membantu kamu.
Menghindar dari dosa.
Menjauh dari kehinaan.
Kerana perempuan itu fitnah dunia.
Perempuan itu fitnah bagi kamu.

Adam,
Perempuan ini insan yang lemah.
Jangan kau cemar imannya.
Jangan kau rosakkan mujahadahnya.
Jangan kau kotori kasih dan cintanya pada Ilahi.
Kerana perempuan itu sedang berperang melawan nafsunya.
Kerana perempuan itu sedang sedaya upaya menahan dirinya.



Adam,
Andai kau kasih dan sayang pada perempuan.
Andai kau mahu membela nasib perempuan-perempuan di luar sana.
Andai kau mahu perempuan seperti itu menjadi suri dalam taman hati.
Ibu kepada bakal pejuang agama.
Doa buat mereka.
Doa buat dirimu.
Agar ada redha Allah dalam setiap amalanmu dan perempuan itu.

Kerana Adam adalah pembela Hawa...

Selasa, Oktober 09, 2012

TuHaN JaGaKaN DiA

Tuhan....
Jagakan dia....

Dia kekasihku....
Kan tetap milikku....
Aku...
Sungguh mencintai....
Sungguh menyayangi....

Setulus hatiku.....

Suke sngt lagu nie....
Bila dgr lagu nie ingt kt  Mr. M...

B'bunge2 ati sy nie.....
Moge Allah kekalkn kebahagian kami...

Amin....


Mr. M lagu ini utk awk....(^_^)



Ahad, Oktober 07, 2012

---> MR. M <---

Hari nk cite skit psl MR. M.....
Sape MR. M....biarlah rahsia....
Syukur alhamdulillah coz ditemukan dgn MR. M...
Bahagia & hepi sngt3 coz ade MR. M...

Hati b'bunga2 sejak MR. M hadir dlm hidup ini...
MR. M sngt baek...
MR. M seorg yg penyabar...
Pendek kate MR. M mmg t'baek lah...
Tq MR. M coz sudi trime diri sy seadenye...
Tq jgk coz m'bahagiakn sy...
Sorry MR. M if sy nie byk kerenah n degil...
Tp walaupun sy degil & byk kerenah MR. M ttp sbr kn...
Hope kite akan bahagia selamenye...
Amin...
Ya Allah ku syukuri atas segale nikmatMU...
Alhamdulillah....Tq Allah...

Jumaat, Oktober 05, 2012

Jangan Sesekali Kamu


Jangan sesekali kamu bersikap kejam memberikan harapan pada seseorang itu lalu dia jatuh cinta sedangkan diri kamu tidak mencintainya.

Jangan sesekali kamu hadir dalam hidup seseorang kalau ia hanya kamu rasakan akan menghancurkan perasaanya.

Jangan sesekali kamu menatap tepat di matanya jika semua yang kamu lakukan hanya kepalsuan belaka.

Jangan sesekali kamu mengambil berat ke atas dirinya terlalu berlebihan hanya kerana sekadar simpati kelak bimbang dirinya menaruh hati padamu.

Jangan sesekali diri kamu mengatakan "aku cinta padamu" sedangkan di dalam hatimu hanya nafsu yang bertakhta.

Jangan sesekali kamu tertarik pada seseorang kerana paras rupanya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan kita.
Jangan sesekali kamu tertarik pada kekayaannya, kerana segala kekayaan akan lenyap dan musnah.

Tertariklah pada seseorang yang beriman dan beramal soleh dan ia dapat membuatmu tersenyum. Hanya senyuman ikhlas hadir dari orang beriman yang dapat memberi hari-harimu yang gelap menjadi cerah.

Hati orang yang soleh itu mudah dan senang untuk menerima cahaya dari Ilahi, kerana mereka sentiasa takut akan azab Allah dan cinta kepada Allah...

Namun..
Hati orang yang berdosa itu susah dan payah untuk menerima cahaya dari Ilahi, kerana mereka sentiasa gembira dengan nikmat dunia dan lupa pada-NYA...

Isnin, Oktober 01, 2012

OCTOBER

Welcome October.....
Pejam celik, pejam celik dh bulan 10 dh kn....
Bln depan dh sthn aku keje kt subang nie...
X lame lg dh nk masuk thn br...
Umor pun makin meningkat...
Mcm x caye je kn...
Cpt sungguh mase b'lalu...

Mcm2 bende yg t'jadi dlm hidup aku...
Ada suka, ade duka...

Tp xpe, coz setiap pe yg b'laku 2 m'jadi kn aku lebih matang...
Matang dlm sgale hal...
23 Ogos 2012 plak tarikh yg aku xkn lupe kn smpai bile2...
Hepi & bahagia sngt saat ini...

Tq to someone...
Tq coz bahagiakan hidup sy....

Hope ape yg aku rasa saat ini akan kekal selamanye...
Tq Allah....
Syukur Alhamdulillah atas sgale nikmatMu..



Sabtu, September 22, 2012

KEBAHAGIAAN


Suami kaya tak semestinya membawa kebahagiaan. 
Isteri cantik kurus tinggi mabelesss tak membawa kebahagiaan. 
Anak2 yang ramai dan bijak2 tak membawa kebahagiaan.
Harta berjuta juga tak membawa kebahagiaan.

Bila suami tak bertanggungjawab. 
Bila isteri curang. 
Bila anak2 yang ramai dan bijak itu derhaka. 
Bila harta yg banyak itu jadi rebutan adik beradik.

So ... dekatilah Allah untuk kejayaan dan kebahagiaan yg mutlak ...

Jumaat, September 21, 2012

SAYANG

SAYANG..........
Sebenarnya SAYANG tue tajuk lagu...
Lagu tue nyanyian SHAE...
Klu kowg slalu dgr suria fm lagu nie ari2 ade...
Mule2 dgr lagu nie dok cari gak kt google tp x jmp....
Hampa gak bile x jmp lagu nie...
Tp aku x putus asa coz ari2 aku cari lagu nie...
Akhirnye jmp lagu nie kt youtube....
So aku nk share lagu nie dgn kowg sume....
Hope kowg dgr lah erk...



Sabtu, September 15, 2012

Penghujung Syawal

Alhamdulillah......
Sedar x sedar dh penghujung syawal kite kn...
B'syukur ke hadrat Illahi coz masih diberi peluang meraikn syawal yg indah thn nie..

Syawal kali nie t'sngt lah hepi coz dpt jmp sedare mare yg lame x jmp..
Best jgk coz dpt g jln2 merate2 tmpt...
Ramai jgk sedare mare yg dtg b'kunjung...
Secara x lgsg dpt merapatkn lg silaturahim kami sekeluarga...

Alhamdulillah syawal kali nie rezeki lebih skit...
So raye kali nie dpt lah blanje lebih skit utk family...

Rezeki mkn pun lebih gak...
Byk gak g open house thn nie...

Save skit budget mkn bln nie...
Alhamdulillah atas sgale nikmat Mu Ya Allah...





Picture2 yg sempat di snap pd syawal thn nie>>>>>






















Rabu, September 12, 2012

JiKa aKu JaTuH CiNTa


Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya,
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.
Ya Allah,
Dan jika dia mencintai aku,
Biarkanlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepadaMu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaan-Mu,
Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumahtangga.


Selasa, September 11, 2012

TEMAN PENGGANTI

Assalammualaikum...

Tgk title post nie..
Mesti kowg familiar kn dgn title kt post nie..
Teman Pengganti actually title lagu Black ft Malique..
Lagu nie tgh top skrg..
Slalu sngt b'kumandang kt radio..
First aku dgr lagu nie ofismate aku yg dok nyanyi..
Mule2 aku gelakkn dia nyanyi lagu nie..
Pas 2 dia kate kt aku lagu nie best n dia suwo aku dgr..
Mule2 aku dgr mcm xde pape je..
Pas 2 bila kt umah aku dok dgr n hayati skali lirik lagu nie terus aku nangis..
Baru aku tau lagu nie sedih sngt2...

Lagu nie wt aku ingt kn arwah BF aku..
Sedih sngt3...Sungguh menyentuh prasaan..
Al-Fatihah utk arwah MOHD ZULFITRI..
Moge arwah tenang & di tmpt dlm klgn org yg soleh & beriman.





Isnin, Ogos 13, 2012

Duet Raya..

Alhamdulillah...
Hepi sngt2 walaupun dh besar still lg dpt duet raya...
Tq pd team kerja sy yg sudi bg duet raya kt sy...
Dpt lah gak klu nk beli bj raya lg sepasang...ngeee
Syukur Alhamdulillah atas rezeki yg Engkau berikn Ya Allah...

Isnin, Ogos 06, 2012

Alhamdulillah....

Alhamdulillah..
Pejam celik pejam celik dah pose yg ke 13..
Alhamdulillah..

Kerana masih lagi diberi kesempatan utk mejalani ibadah pose thn nie..
Alhamdulillah..
Dpt m'jalani ibadah pose dgn sempurna..
Alhamdulillah..
Tahun nie dapat gak b'sahur & b'buka b'sama family t'syg..
Alhamdulillah..
Atas segalanya...

Ahad, Julai 15, 2012

Bagaimana Menghilangkan Lunturan Warna Yang Terkena Pada Pakaian Lain

Ari 2 punye aku menjerit coz baju aku tekena lunturan wane baju yang laen...
Rase nk nanges pun ade....Mcm2 aku wt..Aku rendamlah baju aku dgn air pns..
X hilang gak...Lastly aku google je...X sangka jmp gak tips yg aku nk tau sngt nie...

Untuk meghilangkan lunturan wane 2 kene guna DYLON. 
Nie cara mcm mana nk m'gunakn DYLON :-




Dylon: Cucian Tangan

1.       Penuhkan besin/baldi dengan air panas mengikut suhu tertinggi yang tercatat pada label pakaian yang akan direndam.

2.       Masukkan 1 peket dylon dan kacau sehingga sebati.

3.      Masukkan kesemua pakaian yang turun warna (boleh dicampurkan sekali). Pastikan semua pakaian terendam penuh.

4.       Rendam selama 1 jam. Kacau pakaian itu sekali sekala dalam tempoh 1 jam.

5.     Selepas 1 jam, perah seperti biasa, jemur atau keringkan pakaian anda.


    Nota mengenai DYLON :

·         Boleh didapati di bahagian detergen pakaian di hypermarket seperti giant atau tesco.
·         Terdapat beberapa jenis mengikut keperluan anda, pakaian berwarna, pakaian putih dan lain-lain.
·         Didatangkan dalam 2 sachet bagi setiap kotak.
·         Harga sekitar RM10-RM15 mengikut jenis.

Sabtu, Julai 14, 2012

CINTA


♥ Cintakan harta, Harta akan kehabisan….

♥ Cintakan bunga, bunga akan layu…

♥ Cintakan kecantikan, kecantikan akan pudar….

♥ Cintakan dunia, dunia akan lenyap…

♥ Cintakan manusia, manusia akan mati…

♥ Sebaliknya, serahkanlah cintamu kepada yang lebih berhak….

♥ Cintakan Al-Quran, ia akan bagi jawapan untuk segala kemusykilan…

♥ Cintakan Hadis, ia akan menjadi panduan untuk kita…

♥ Cintakan ilmu, pengetahuan kita akan bertambah…

♥ Cintakan iman, diri akan jadi kuat dari hasutan syaitan dan nafsu…

♥ Cintakan kebaikan, pahala akan sedia menanti untuk kita…

♥ Cintakan pahala, akan menjadi bekalan di akhirat…

♥♥ Cintakan Rasulullah saw, cinta dan semangatnya akan sentiasa mengalir dalam diri kita…. ♥

♥♥ Dan yang paling utama… CINTAKAN ALLAH SWT…ITULAH YANG KEKAL ABADI…… ♥♥

Ahad, Julai 08, 2012

Kesempatan...

Lame rasanya x update blog...
Hari nie baru de kesempatan nk update blog...
Lately nie bz skit....
Mcm2 nk kene wt...
Mslh pun mcm2...
Kdg2 rase cam stress sngt....
Dugaan pun mcm2...
Tp aku tanamkan dlm hati nie sikap sbr...
Supaya ape yg m'dtg aku dpt trime dgn ati yg t'buka..
Alhamdulillah sgale dugaan dpt aku tempuhi dgn tabah...
Dugaan ini jgk dpt mematangkan aku & m'buatkn aku lebih kuat...
TQ Allah....

Selasa, Julai 03, 2012

Ketahui 7 Sikap Wanita Dengan Melihat Cara Berjalan


1. Kelihatan Seperti Tidak Memijak Tanah
Golongan wanita yang jalannya berginjat, wanita ini kononnya bersifat tidak jujur, mulutnya laser dan menyinggung perasaan orang lain terutamanya ketika berbual. Dia juga dikatakan terkenal dengan sikap egonya. Dan yang lebih parah, wanita ini biasanya seorang yang boros atau suka membazir tanpa berfikir sebelum berbelanja. Tapi jangan berkecil hati, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki.

2. Sering Menoleh Ke Kanan Dan Kiri
Wanita yang berjalan seperti ini biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun ramai yang menganggap wanita yang berjalan seperti ini tidak jujur, suka menipu teman sendiri, dan merugikan teman bualnya, namun, ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hatinya. Kononnya wanita seperti ini senang diatur dan diuruskan.

3. Suka Menunduk

Wanita seperti ini katanya memiliki sifat yang tertutup. Dia hanya akan berbual dengan orang-orang yang rapat dengannya dan boleh dipercayai. Wanita seperti ini biasanya sukar untuk ditawan hatinya. Di samping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan percintaan. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hatinya, dijamin lelaki itu akan beroleh kebahagiaan. Ini kerana, wanita jenis ini sangat setia, dan dia tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

4. Berjalan Menatap Lurus Ke Depan

Mereka yang berjalan seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh, dan bukannya mudah hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-sekali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu mendengar dia berleter panjang lebar. Meskipun pendiriannya teguh, tapi dia selalu berselisih pendapat. Jadi tak hairanlah kalau wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang perpengalaman luas.

5. Badan Bergerak ke Kanan dan Kiri
Wanita yang berjalan dengan gaya yang sedemikian selalunya bersikap tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, dia menganggap itu sebagai perkara kecil. Walhal masalah itu sebenarnya agak rumit dan memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Kerana sifatnya yang suka ambil mudah ini, banyak persoalan yang akhirnya tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan dirinya sendiri.

6. Badan Nampak Tegak
Wanita ini tegas dalam menentukan sesuatu. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampur oleh orang lain. Gaya bicaranya selalu serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Dan yang menarik tentang wanita ini, dia bertanggungjawap terhadap apa yang pernah dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa menghilangkan sifat-sifat romantiknya.

7. Berjalan seperti Zirafah

Maksudnya, ketika melangkahkan kaki, badannya kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini sangat lemah perasaannya. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika berbual dengan wanita seperti ini sedikit sebnayak kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.

Panduan ini bukanlah semata mata hanya berguna untuk lelaki tapi boleh jugak di jadikan peringatan kepada wanita wanita diluar agar berjalan dengan sopan. Macam biasa, tip ini hanya panduan bukan semestinya betul dan setiap individu adalah berlainan. 



Sekian. Wallahualam.

Sabtu, Jun 23, 2012

Jika Aku Jatuh Cinta


Ya Allah,
Andai masanya belum tiba,
Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan,
Agar Kau tunjukkan aku tuntutun yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai,
Agar aku dapat menjaga diri.
Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya,
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.

Khamis, Jun 21, 2012

13 PERKARA YANG PERLU DIJAGA OLEH WANITA


1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening.
(Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)

2. Kaki dan semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong.
(Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)

4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka.
(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)

5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah.
(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.
(Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)

10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)
Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.
(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.)
Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah.
(Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.
(Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Riwayat Imran bin Hushain radhiyallahu 'anhu:
Bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)

Dari Abdullah bin Umar radhiyallahu 'anhu katanya: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda: “WAHAI KAUM WANITA! BERSEDEKAHLAH kamu dan PERBANYAKKANLAH ISTIGHFAR iaitu memohon ampun. Kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.” Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: “Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?” Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu. Wanita itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu? “Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mendirikan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama”

(Hadis Riwayat Muslim)

Selasa, Jun 12, 2012

Pengertian Mualamat


  1. Muamalat itu adalah semua hukum syariat yang bersangkutan dengan urusan dunia,dengan memandang kepada aktiviti hidup seseorang seperti jual-beli, tukar-menukar, pinjam-meminjam dan sebagainya.
  2. Muamalat juga merupakan tatacara atau peraturan dalam perhubungan manusia sesama manusia untuk memenuhi keperluan masing-masing yang berlandaskan syariat Allah s.w.t yang melibatkan bidang ekonomi dan sosial Islam .
  3. Muamalat yang dimaksudkan ialah dalam bidang ekonomi yang menjadi tumpuan semua orang bagi memperoleh kesenangan hidup di dunia dan kebahagian di akhirat.
  4. Segala harta yang ada di alam ini samada di muka bumi, dilaut atau di dasar adalah milik Allah s.w.t secara mutlak. Manusia disuruh memiliki harta yang di sediakan oleh Allah s.w.t melalui ilmu pengetahuan dan kemahiran yang di anugerahkan kepadanya. Mereka yang memiliki harta kekayaan di dunia adalah sebagai pemegang amanat Allah s.w.t dan bertanggungjawab terhadap harta-harta tersebut.
  5. Firman Allah S.W.T :

    Maksudnya : Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan,maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantau dan makanlah daripada rezeki yang dikurniakan oleh Allah s.w.t dan ingatlah kepada Allah s.w.t jualah (tempat kembali kamu) di bangkitkan (maka hargailah nikmatnya dan takutilah kemurkaannya)
     
    (Surah Al-Mulk Ayat 15)
  6. Mencari harta kekayaan amat di galakkan oleh Islam,kerana harta merupakan alat bagi mencapai kesenangan hidup di dunia dan kebahagiaan di akhirat. Dengan harta tersebut seseorang itu dapat memenuhi keperluan hidupnya di samping dapat menunaikan tanggungjawabnya terhadap agama.
  7. Dalam mencari harta kekayaan,umat Islam di kehendaki menggunakan sebahagian daripada hartanya pada jalan kebaikan dan kebajikan untuk faedah bersama.
  8. Bagi memastikan kegiatan ekonomi yang dilakukan oleh manusia dilaksanakan dengan baik dan mencapai keredhaan Allah s.w.t. Islam telah menggariskan beberapa peraturan bagi mencapai matlamat tersebut.

Peraturan

  1. Mencari harta kekayaan dengan cara yang baik dan diredhai oleh Allah s.w.t.
  2. Mengamalkan akhlak-akhlak yang mulia dalam menjalankan urusan ekonomi dengan pihak yang lain seperti amanah, adil, jujur, tidak menipu dan lain-lain.
  3. Menjalankan sesuatu kegiatan ekonomi yang dapat memberi faedah kepada seluruh manusia.
  4. Semua kegiatan yang dijalankan hendaklah berteraskan keimanan dan ketakwaan kepada Allah dan syariat Islam. Keimanan kepada Allah merupakan benteng untuk menghalang seseorang daripada melakukan perkara-perkara yang tidak di ingini.
  5. Semua kegiatan yang dijalankan bertujuan menjalinkan hubungan baik sesama manusia. Kebaikan-kebaikan yang dilakukan semasa menjalankan kegiatan ekonomi secara tidak langsung akan memupuk semangat perpaduan dan persaudaraan sesama Islam dan yang bukan Islam.

Tujuan

  1. Iaitu supaya di dalam kehidupan manusia tidak akan berlaku sesuatu kecurangan seperti rampas-merampas,ceroboh-menceroboh pada pemilikan serta tipudaya dan sebagainya.
  2. Kehendak manusia itu sendiri ialah meletakkan manusia nilai dan taraf yang tinggi sehingga beroleh keredhaan Allah di dunia dan di akhirat.
  3. Muamalat juga menentukan peraturan-peraturan berusaha dan bekerja untuk manusia dengan jalan yang halal.
Sabda Rasulullah s.a.w : maksudnya :
Daripada Abdullah bin An – Nukman bin Basyir r.anhuma katanya :" Aku telah mendengar Rasullullah s.a.w bersabda : Sesungguhnya yang halal itu telah nyata (jelas hukumnya) dan yang haram itu juga telah nyata (jelas hukumnya) dan di antara kedua-duanya (halal dan haram) itu terdapat perkara-perkara syubhah (yang tidak jelas akan kehalalan dan keharamannya) yang tidak di ketahui oleh ramai manusia, maka barangsiapa yang berjaga-jaga dari perkara-perkara yang syubhah sesungguhnya ia telah membebaskan dirinya dengan agama dan kehormatannya dan barangsiapa yang terjatuh ke dalam perkara-perkara yang syubhah maka sesungguhnya ia telah terjatuh ke dalam perkara-perkara yang haram, seumpama pengembala yang mengembala di sekitar padang rumput yang berpagar hampir- hampir binatang gembalaannya masuk dan memakan rumput-rampai yang berpagar ini . Maka ketahuilah sesungguhnya bagi setiap raja itu ada padanya kawasan larangan dan ketahuilah bahawa sesungguhnya kawasan larangan Allah adalah perkara - perkara yang telah di haramkannya . Dan ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh itu terdapat satu ketul daging, jika ia baik maka baiklah keseluruhan tubuh dan sekiranya ia rosak maka rosak pulalah keseluruhan jasad, sesungguhnya ia adalah hati."
(Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim)

Peranan

  1. Mewujudkan masyarakat yang aman dan sejahtera. Muamalat yang di jalankan berlandaskan syariat Islam akan melahirkan masyarakat yang aman dan jauh daripada sebarang penipuan,pemerasan,ketidakadilan,memonopoli harta dan sebagainya,inilah matlamat muamalat dalam Islam demi kesejahteraan umat manusia.
  2. Muamalat dalam Islam bertujuan menghindarkan berlakunya sebarang penindasan sesama manusia. Islam menegah umatnya melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak baik yang akan menyusahkan pihak yang di tindas.
  3. Supaya semua kegiatan ekonomi yang dijalankan bersih daripada sebarang perbuatan yang dilarang oleh Allah s.w.t,kita hendaklah meninggalkan perkara-perkara yang keji seperti riba’,rasuah,menipu atau sebagainya yang dilarang oleh Allah s.w.t.
  4. Sabda Rasulullah s.a.w : Maksudnya :
    Daripada Abu Hurairah r.a. katanya : Sabda Rasulullah s.a.w “Sesiapa yang mengumpulkan harta daripada punca haram kemudian dia sedekahkan harta itu,dia tidak akan mendapat pahala,bahkan dosa yang akan menimpanya”
    (Riwayat Ibnu Khuzaimah,Ibnu Hibban dan Al-Halim)
  5. Bermuafakat secara Islam melahirkan manusia yang berakhlak mulia dalam menjalankan suatu amanat Allah s.w.t.
  6. Memudahkan manusia untuk merasai kurniaan Allah s.w.t dengan cara yang betul dan diredhainya. Sekiranya tiada peraturan bermuamalat,manusia akan melakukan apa saja untuk memperoleh harta yang banyak,mereka juga akan mengunakan harta mengikut nafsu tanpa memikirkan kepentingan orang lain.
  7. Mengalakkan manusia supaya rajin bekerja untuk meningkatkan taraf ekonomi keluarga,masyarakat dan negara.
  8. Melahirkan masyarakat yang saling bekerjasama, tolong –menolong dan bantu-membantu untuk kebaikan dan kebajikan bersama.
  9. Supaya harta kekayaan yang disediakan oleh Allah s.w.t tidak hanya di monopoli oleh golongan tertentu sahaja. Semua manusia berhak mendapat dan memiliki harta mengikut keupayaan masing-masing asalkan dengan cara yang betul dan diredhai Allah s.w.t

Fadhilat

  1. Memperolehi harta kekayaan dengan cara yang diredhai oleh Allah s.w.t.
  2. Seseorang itu dapat menggunakan sebahagian daripada hartanya pada jalan kebajikan.
  3. Seseorang yang menggunakan hartanya untuk faedah orang lain akan beroleh pahala daripada Allah s.w.t.
  4. Orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah akan mendapat keberkatan hidup di dunia dan di akhirat.
Firman Allah s.w.t:


Maksudnya :Berimanlah kamu kepada Allah dan rasulnya dan belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian daripada harta benda (pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil,maka orang yang beriman antara kamu serta mereka membelanjakan (sebahagian daripada harta itu pada jalan Allah) maka tetap beroleh pahala yang besar.
(Surah Al-Hadid Ayat 7)
  1. Peraturan-peraturan dalam bermuamalat mengikut Islam secara tidak langsung melahirkan manusia yang berakhlak mulia.
  2. Mewujudkan masyarakat yang adil,bertanggungjawab,amanah,jujur dan terhindar daripada melakukan perbuatan yang tidak baik.
  3. Antara kesan-kesan yang timbul sekiranya muamalat yang dijalankan tidak mengikut syariat Islam termasuklah:
    1. Membawa kepada pergaduhan dan permusuhan
    2. Melahirkan sebuah masyarakat yang tidak aman.
    3. Melahirkan individu yang bersikap mementingkan diri sendiri.
    4. Mendapat harta dengan cara yang tidak halal.
    5. Menggunakan harta pada perkara-perkara yang tidak diredhai oleh Allah dan membazir.
    6.     Melahirkan manusia yang bersifat tamak, kedekut, haloba dan sanggup menindas orang lain demi kepentingan diri sendiri.

Perkara berhubung muamalat


  1. Murabahah (Jualan Penambahan Untung)
  2. Iaitu menyebutkan harga modal barang-barang yang dibeli kepada orang yang akan membeli dengan memberi syarat supaya barang itu diberi untung.

    Contoh 1:
    Umpamanya seseorang berkata : "Barangku ini aku beli berharga RM100, sekarang berilah aku keuntungan 10%" lalu diterima oleh orang yang akan membeli.
    -Maka penjual di atas mendapat untung RM10 dari modal belian beharga RM100.

    Contoh 2:
    Umpamanya seseorang berkata :"Saya jual rumah ini dengan harga yang saya beli dengan tambahan untung 10%".

    Contoh 3:
    Umpamanya seseorang berkata :"Saya jual kepada anda sebagaimana saya beli serta untung satu dirham pada tiap-tiap sepuluh dirham" jawab pembeli itu,saya terima.
    -Maka sahlah jualan itu.

    Contoh 4:
    Umpamanya seseorang berkata :"Aku hendak menjual barang-barangku yang telah kubeli, bila engkau mahu membeli barangku itu semua maka tiap-tiap 10 buah, engkau aku beri sebuah. Jadi yang dibeli adalah 9, sedangkan yang satu lagi adalah hadiah."

  3. Wadi'ah (Simpanan)
  4. Ertinya barang yang diserahkan (diamanatkan) kepada seseorang supaya barang itu dijaga dengna baik. Jadi barang Wadiah itu beerti barang amanat yang harus dikembalikan kepada orang yang empunya,bila ia datang meminta.

    Firman Allah s.w.t:
    Maksudnya : "Maka hendaklah orang yang diamanahkan itu menyempurnakan apa yang diamanahkan kepadanya,dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah"
    (Surah Al-Baqarah ayat 283)

    Firman Allah s.w.t:
    Maksudnya: "Sesungguhnya Allah menyuruhmu,supaya amanat itu diserahkan kepada orang yang berhak menerimanya (yang empunya)".
    (Surah An-nisa' ayat 58)