I made this widget at MyFlashFetish.com.

Ratings and Recommendations by outbrain

Jumaat, Julai 09, 2010

Sanggul Tinggi....

Ari nie tetibe rase nk share dgn kowg t'utama skali kaum perempuan yang pakai tudung tapi sanggul tinggi...X kisah lah kowg dh tau ke x tp nk share gak dgn kowg...Sy rase musykil lah tentang sanggul tinggi nie...

Boleh x kowg sume bg pndpt...Sbb de yg ckp haram de yg ckp x slh b'sanggul tinngi....Sape2 yg arif ttg hal nie bg pndpt erk..


Yg wt sy musykil sy ade t'baca dlm artikel soal jawab agama kt dlm myMetro ckp x slh jnj still tutup aurat...Kt bwh nie sy sertakan skali soal jawab yg d petik dari mymetro 2:

Soalan:


SAYA ada dua kemusykilan. Pertama mengenai sanggul tinggi kerana sejak kebelakangan ini ramai wanita muslimah gemar mengenakan fesyen tudung bersanggul tinggi.
Adakah ia dibolehkan dalam Islam dan apakah hukumnya?
NWM
Kulim, Kedah


 Jawapan:
Tidak ada salahnya bagi wanita hendak bersanggul tinggi atau rendah. Bagaimanapun, harus hukumnya bagi wanita berambut panjang untuk bersanggul. Saya tidak melihat bersanggul tinggi menampakkan seorang wanita berlebihan dalam penampilannya.
Yang penting ialah auratnya ditutup kerana Allah mewajibkan wanita menutup aurat untuk menjaga kecantikan mereka.
                                                  
Berikut adalah hadis mengenai sanggul tinggi ini.
Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223. 

Rasulullah s.a.w bersabda:
Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212

P/S : Hope kowg sume bg pndpt kowg tentang isu ini erk....


3 ulasan:

Unknown berkata...

dalam islam bukan x boleh ke pakai sanggul tinggi ?

Marlina Roslee berkata...

Zairie,2 yg sy musykil 2...

Misshy Innz berkata...

kalo ragu2 bek jgn buat .
nanti jatuh hukum laen plak ;p